Hertha BSC wint Marveld toernooi

03-06-2008

GROENLO - Hertha BSC is de overtuigende winnaar geworden van het 19e Internationale Marveld C Toernooi. In de finale versloeg zij PSV met 2-1. Hertha werd eerste in haar poule en versloeg FC Twente/Heracles in de kruisfinale. PSV werd tweede in haar poule en wist het sterke Real Madrid in haar kruisfinale te verslaan met 2-0. De winnaar van vorig jaar kwam in de finale achter met 1-0. In de tweede helft vochten zij zich terug naar gelijk spel, maar kort daarop maakte de club uit Berlijn het beslissende doelpunt en won met 2-1 de finale.

Winnaar Hertha BSC

De beste keeper van het toernooi werd Philip Sprint van Hertha BSC. De boomlange doelman keepte foutloos, heerste het doelgebied, coachte goed en heeft tot aan de finale de nul gehouden.
Beste speler van het toernooi werd de nummer drie van PSV: Dennis Dengering. De jury omschreef hem als een speler met goed spelinzicht die altijd op de goede plaats staat. Hij is een harde werker, voetbalt heel sober, waardoor hij zeer rustgevend is aan zijn ploeggenoten.

Er waren dit jaar maar liefst vier topscoorders die allen vier keer scoorden. Dit waren de Feyenoorder Elvis Plazier, van RSC Anderlecht Lukaku Romelu, van Hertha BSC Carlos Brinsa en van PSV Zakaria Labyad.

De aanmoedigingsprijs voor de C1 was voor Ramon Waenink die zich heeft onderscheiden door zijn eindeloze energie. Met positieve houding en uitzonderlijke inzet groeide hij in het toernooi tot een enkelbijter. Als een van de kleinste spelers van het toernooi maakte hij het in de aanval jongens moeilijk die soms twee koppen groter waren dan hij.

Tot meest waardevolle speler voor de SV Grol werd Bram Huls die tijdens het toernooi zijn team vol overgave heeft geleid. Zijn ongelofelijke fanatisme is aanstekelijk geweest voor het gehele team.

Real Madrid won alle wedstrijden in haar poule en als enige club kwamen ze met de volle 15 punten uit de voorrondes. Toch wisten zij de finale niet te bereiken. In de kruisfinale troffen zij PSV in de ‘herhaling van de finale van vorig jaar’. Net als in 2007 wist ook nu PSV de Spanjaarden te verslaan. Met 0-2 kwam PSV in de finale en moest Real Madrid genoegen nemen met een plek in de troostfinale. Daar troffen zij FC Twente/Heracles die zij met een ruime 0 – 4 versloegen. Real Madrid werd derde en FC Twente/Heracles bezette de vierde plaats.

Feyenoord en Ajax troffen elkaar in een echte derby om de plaatsen 5 en 6. Het Rotterdamse Feyenoord wist de Amsterdammers gemakkelijk te verslaan met 0 – 2 en zo eindigden de ploegen die allebei al drie keer de Marveld Bokaal wonnen op 5 (Feyenoord) en 6 (Ajax).

De Graafschap haalde een verrassende 4e plek in haar poule (door onder andere een gelijk spel tegen Ajax en winst op Manchester United) en verzekerde zich daarmee van een plekje in de wedstrijd om de 7e en 8e plaats. Hierin nam de Doetinchemse club het op tegen nieuwkomer Manchester City. De Engelse ploeg, die voor de eerste keer naar Groenlo was afgereisd, wist de Graafschap te verslaan met 0 – 3 en werd dus 7e. De Graafschap eindigde op de 8e plek.

Nieuwkomer RSC Anderlecht nam het tegen Manchester United op voor de 9e en 10e plaats. De Belgische club speelde in de poule verdienstelijke wedstrijden met gelijkspel tegen PSV en Hertha en winst op Grol. Manchester United kon de stijgende lijn van vorig jaar niet vasthouden en wist in de poulewedstrijden slechts van Ajax Cape Town te winnen.

Het werd een 1-1 gelijkspel en met penalty’s werd uiteindelijk bepaald dat Anderlecht met de beker van de 9e plaats en Manchester United met die van de 10e stek naar huis gaat.

Onderin streden SV Grol en Ajax Cape Town tegen elkaar om de laatste twee plekken. Met 1 doelpunt wist de Afrikaanse nieuwkomer de elfde plek te bezetten en sloot de thuisploeg Grol haar toernooi met een twaalfde plaats af.