Scheidsrechter Bas Nijhuis steelt de show

19-11-2011

GROENLO - De s.v. Grol heeft afgelopen vrijdagavond in het Sportcafé op het sportpark Den Elshof een succesvolle sponsoravond georganiseerd. Meer dan 120 sponsoren hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging en beleefden in het gezellige clubgebouw van de Groenlose voetbalclub een aangename avond.

Werd het eerste gedeelte van de avond ingevuld door een uit drie bekende sponsoren bestaand panel, het gedeelte na de pauze kwam voor rekening van scheidsrechter betaald voetbal en tevens internationaal referee Bas Nijhuis uit Enschede.

Voor het panel, waaraan vóór de pauze aan de hand van diverse stellingen een mening werd gevraagd, hadden de sponsoren Univé Oost, Grolsch en Rabobank Achterhoek-Oost hun medewerking toegezegd. Namens hoofdsponsor Univé Oost was dat directeur Toine Faber, Grolsch was van de partij in de persoon van marketingdirecteur Jan Nales en de Rabobank werd vertegenwoordigd door directeur Hans Goorhuis.
Onder leiding van gespreksleider Femke Nales, journalist economie van het dagblad TC Tubantia, ontspon zich een interessante panellezing, waarbij tal van onderwerpen langs kwamen. Zo werd er gesproken over de bijzondere rol van de s.v. Grol in de regio, het kunnen netwerken bij voetbalwedstrijden, de gevolgen van de huidige financiële crisis voor de amateurvoetballerij, het aanwenden van creatieve middelen om sponsoren te behouden en het mogelijk in de toekomst betalen van actieve verenigingsmensen.
Uit de invulling van het gedeelte na de pauze bleek dat Bas Nijhuis meer is dan scheidsrechter alleen. Een rappe prater, die met gebruikmaking van een bijzonder ludieke inbreng, ook als een goed entertainer voor de dag kan komen. De op 12 januari 1977 in Enschede geboren en dus over enkele maanden pas 35 jaar wordende scheidsrechter, werd aan de tand gevoeld door Fardau Wagenaar, sportjournalist bij TC Tubantia.

Tal van lachwekkende anekdotes en reeds opgedane nationale en internationale ervaringen passeerden de revue en de in groten getale aanwezige sponsoren vermaakten zich kostelijk, anders gezegd: Bas Nijhuis stal de show.
Bas Nijhuis begon zijn loopbaan als scheidsrechter reeds op 15-jarige leeftijd. Hij fluit sedert 2005 praktisch wekelijks in de Nederlandse eredivisie en is ook internationaal actief. Zo leidde hij tot op heden al zes interlands, waaronder twee interlands voor een EK-kwalificatie. Zijn eerste optreden in een Champions League-wedstrijd dateert van 18 oktober van dit jaar. Hij leidde toen in Griekenland de wedstrijd Olympiakos tegen Borussia Dortmund.

Dat het Nijhuis afgelopen vrijdag goed is bevallen bij Grol, blijkt wel uit de toezegging van hem om bij het Internationaal Marveldtoernooi 2012 als scheidsrechter van de partij te zijn.

De succesvolle sponsoravond van afgelopen vrijdagavond werd gepresenteerd door Matthijs Roorda, de nieuwe voorzitter van de BusinessClub s.v. Grol, en het was Grolvoorzitter Hans Scheink, die de huidige organisatie van de club nog eens uitvoerig uit de doeken deed.