45+ competitie: Herbstmeister-toernooi

07-10-2012

De vooruitgesnelde fysieke fusie tussen de Grolse Boys en de sv Grol is vrijdagavond 5 oktober 2012 een feit. In het kader van de 45+ competitie stappen ze samen in de bus voor het tweede toernooi, in Eibergen deze keer. De sfeer is uitermate relaxed en aan niets is te merken dat er over een klein uur absolute topsport bedreven gaat worden. Grol staat na één ronde aan kop, de andere drie clubs hebben zich de afgelopen drie weken het apelazarus getraind en vanavond is de titel ‘Herbstmeister’ de inzet.

Het weerzien met de andere twee ploegen, SVBV uit Barchem en de gastheren van FC Eibergen, is hartverwarmend en het is nu al een soort reünie. Michel H, Marcel W, René W, Marc R, Robert Z, John L, Marc W, Bob L, Bert R en Rik S... het zijn niet de beruchte criminelen aan wie gladjanus Bram Moszkowicz zijn zwarte fortuin te danken heeft, maar illustere Grol-vedetten die het vanavond moeten gaan doen. Namens het seniorenbestuur van de Grol is Wilco Poortman van de partij en dat is natuurlijk een goeie zaak. Het 45+ voetbal is een feit en het wordt vanuit de club enthousiast gesteund.

FC Eibergen – sv Grol / 1 – 1
Grol begint goed aan de eerste wedstrijd. Aanvallend voetbal, best fanatiek en ook nog wel attractief. Michel heeft zijn ouwe legerhandschoenen aan en staat goed te keepen. De verdediging is stabiel en de aanvallers hebben allen de punt naar voren. Niet gek dat Marc Rots na een strak ingespeelde pass van John het eerste doelpunt van de avond zeker stelt. Een hoopvol begin, maar helaas blijft het daarbij. Bob tovert nog een professionele Schwalbe uit zijn hoed, maar daar trapt geen mens in en als Eibergen enige minuten later scoort is de wedstrijd gespeeld en de uitslag bekend: 1 – 1. Resultaat na één wedstrijd: 1 punt, opspelende liezen en hamstrings en drie geblesseerden. Aldus teammanager Ivo V zou het weleens te maken kunnen hebben met (het ontbreken van) de warming up.

Grolse Boys – sv Grol / 1 - 3
Na een sexy tafereel op het middenveld – Michel H en Rik S wisselen van kleding – fluit de scheids voor de tweede wedstrijd. Een derby op neutraal terrein. Van de eensgezindheid tijdens de heenreis is niets meer over en hier staan twee ploegen die willen winnen. Grol is gedreven en de individuele klasse van spelers wordt pijnlijk duidelijk. Michel H speelt zich prachtig vrij voor de keeper en haalt snoeihard uit: 0 - 1. Een minuut later schiet de andere spits - Marc R - van ver op doel en met succes. Onderkant lat, rug van de keeper en in het net: 0 – 2. De Boys geven dan wat meer druk en er volgen schoten op doel, maar keeper Rik S maakt goed gebruik van zijn lichaam en voorkomt een tegendoelpunt. Door een dwaling van de scheids wordt een wonderschone lobomhaal van Marc R onterecht afgekeurd. De lichte mentale inzinking die daarvan het gevolg is, wordt hard afgestraft en de Boys komen terug in wedstrijd: 1 - 2. Grol herpakt zich en na een paar goeie kansen is de overwinning veilig gesteld. Michel H speelt strak in op Marc R en de spits, die naar eigen zeggen vanavond niet in vorm is, scoort wederom. Het is 1 - 3 en dat is tevens de einduitslag.

Sv Grol – SVBV / 1 - 3
De sfeer in de ploeg is na twee wedstrijden uitstekend en er volgen al een paar stille Herbstmeister-felicitaties. De droom is echter van korte duur en spat uiteen door een betere en slimmere Angstgegner SVBV. De jongens uit Barchem regeren en Grol komt maar moeilijk in een goed ritme. Rik S staat goed te keepen, de verdediging knokt en de spitsen hebben een paar kansen, maar Grol is toch voornamelijk tegen zichzelf aan het spelen. En als frustraties en irritaties de hoofdingrediënten gaan vormen, is het gebeurd en hoeft de tegenstander alleen maar gecontroleerd te scoren en de wedstrijd uit te spelen. Voor de statistieken nog een doelpunt voor Grol, maar de einduitslag is helder en verdiend: 1 - 3.

De vierde helft
De realiteit na twee toernooien: SVBV 15 punten, sv Grol 10. Grolse Boys 7 en FC Eibergen 2. We zijn dus in ieder geval vice-Herbstmeister en het kan slechter. In het clubhuis van Eibergen is het gezellig. Het bier smaakt goed en de analyses zijn helder. De pijnpunten komen aan het licht en er is wat dat betreft werk aan de winkel de komende trainingen. De bal moet meer rond. Meer aansluiting tussen de linies. Meer verbinding vanaf het middenveld. De spitsen moeten zich meer terug laten zakken…etc. In ieder geval wordt er nagedacht over wat we doen en hoe we dat moeten doen. De borrelbus vertrekt om 23 uur richting Grolle en na drie uitstapplaatsen – Het Wilgenpark, Bar 700 en sportpark Den Elshof – is iedereen weer op z’n plek. Het volgende toernooi is op vrijdag 26 oktober a.s.