Nieuwe richtlijn Rookbeleid

14-09-2016

Sport wordt geassocieerd met gezondheid. In Nederland komen steeds meer rookvrije sportparken. Het hoofdbestuur van s.v. Grol wil nog niet zover gaan, maar heeft wel gemeend een aangepast rookbeleid vast te moeten stellen. Het beleid is erop gericht om roken op het sportpark direct voor of tijdens een training, wedstrijd of activiteit tegen te gaan, maar het blijft voor de rokers gewoon mogelijk om na een training, wedstrijd of activiteit te roken op het sportpark of binnen in het sportcafé in de daarvoor bestemde ruimte. Het rookbeleid zal per direct ingaan. Zoals hieronder weergegeven.

Het betreft een richtlijn en er zullen derhalve geen sancties uitgedeeld worden. Het hoofdbestuur hoopt wel dat iedereen zich aan het opgestelde beleid zal houden en verwacht dat mensen binnen een team elkaar zullen aanspreken als dit niet gebeurt, zodat het niet nodig is om een discussie te starten dat mogelijk leidt tot het geheel rookvrij maken van ons sportpark (m.u.v. het sportcafé).

Mocht je nog een vraag hebben over het rookbeleid, stuur dan een e-mail naar info@svgrol.nl.

Hoofdbestuur s.v. Grol

Richtlijn Rookbeleid s.v. Grol - pdf versie

Bestuurders/Commissieleden
- bij activiteiten op het sportpark waarbij bestuurs- en commissieleden uit hoofde van hun functie aanwezig zijn is het voor bestuurders en commissieleden niet toegestaan om te roken tot het moment waarop de activiteit is afgelopen.

Jeugdtrainers-/leiders
- voor, tijdens en direct na wedstrijden en trainingen is het niet toegestaan om te roken op het sportpark;
- na wedstrijden en trainingen mag er worden gerookt vanaf het moment dat alle spelers klaar zijn met douchen en richting huis gaan, dus tot het moment waarop de verantwoordelijkheid is afgelopen.

Technische staf prestatieve seniorenelftallen
- zodra begeleiders voor trainingen (vanaf 45 minuten voor een training) op het sportpark zijn mogen ze niet meer roken. Als ze klaar zijn met hun verplichtingen voor het team mogen ze weer roken;
- zodra trainers voor trainingen (vanaf 45 minuten voor een training) op het sportpark zijn mogen ze niet meer roken, tot het moment dat ze hebben gedoucht;
- vanaf het aanwezigheidstijdstip voor wedstrijden mogen trainers/begeleiders niet meer roken, tot het moment waarop de wedstrijd is afgelopen.

Spelers prestatieve seniorenelftallen
- zodra spelers voor trainingen (vanaf 45 minuten voor een training) op het sportpark zijn mogen ze niet meer roken, tot het moment waarop ze hebben gedoucht;
- vanaf het aanwezigheidstijdstip voor wedstrijden tot het moment waarop ze hebben gedoucht mogen spelers van prestatieve elftallen niet roken.

Spelers/begeleiders recreatieve seniorenelftallen
- zodra spelers omgekleed zijn voor een training mogen ze niet meer roken op het sportpark, tot het moment waarop de training is afgelopen;
- zodra spelers omgekleed zijn voor wedstrijden mogen ze niet meer roken op het sportpark, tot het moment waarop de wedstrijd is afgelopen;
- begeleiders mogen tijdens de wedstrijd (inclusief rust) niet roken. Een begeleider geeft het goede voorbeeld als die ook niet meer rookt voor de wedstrijd, vanaf het moment dat de spelers omgekleed zijn.

Scheidsrechters
- vanaf het moment waarop een scheidsrechter zijn wedstrijdkleding aan heeft mag hij/zij niet meer roken, tot het moment waarop die het wedstrijdformulier heeft ingevuld.

Leden onder de 18
- leden onder de 18 jaar mogen niet roken op het sportpark.

Hoofdbestuur s.v. Grol