Grol boekt een belangrijke overwinning op FC Trias

20-11-2016

Een 2-0 nederlaag voor voormalig Groltrainer Jos Heutinck

Terwijl zijn inmiddels 85-jarige vader zich nog kostelijk vermaakt in het altijd gezellige Sportcafé op het sportpark Den Elshof van de sportvereniging Grol in Groenlo, heeft zijn zoon Jos Heutinck, tevens trainer van FC Trias uit Winterswijk, in navolging van zijn selectie met begeleiding het voor hem nog altijd favoriete Grolcomplex verlaten om de thuisreis richting Winterswijk te aanvaarden. Een en ander met een 2-0 nederlaag op zak. Voor FC Trias een grote teleurstelling, voor Grol een immense opluchting, zeker in het huidige stadium van de competitie in de derde klasse C van de KNVB.

Jos Heutinck uit Zieuwent was vanaf 2012 tot en met 2015 drie seizoenen achtereen hoofdtrainer van Grol en is in het inmiddels 98-jarige bestaan van de Groenlose voetbalclub de eerste oefenmeester die met Grol 1 naar de eerste klasse van de KNVB promoveerde. Daarnaast trainde hij ook nog eens de A2- en A3-junioren van Grol en voetbalde zelf mee in Grol 45+. Het was derhalve afgelopen zondag gevoelsmatig een niet alledaagse voetbalmiddag voor de in Zieuwent geboren en getogen voetbaltrainer.

Wanneer wij zondagavond om 21.15 uur Jos Heutinck aan de telefoon hebben, is zijn eerste reactie: “Natuurlijk ben ik erg teleurgesteld in het resultaat. Ik vind Grol nog altijd een fantastische, warme club, maar vanmiddag zat ik wel als trainer van FC Trias op de bank en dan wil je natuurlijk winnen, dit ondanks dat het tegen de club is waar je zulke mooie herinneringen aan hebt.” FC Trias begon bijzonder voortvarend aan de wedstrijd, maar zakte vervolgens helemaal terug. Hoe komt dat? “Ik vind dat wij in de eerste helft een behoorlijk veldoverwicht wisten te creëren, maar daar aanvallend beter gezegd doeltreffend weinig tegenover wisten te zetten. Dat wij in die fase van de wedstrijd de betere ploeg waren, had voornamelijk te maken dat wij op het middenveld sterker waren dan Grol. En juist dit laatste hebben wij niet uitgebuit met waarin het in de voetballerij nog altijd om gaat en dat is het maken van doelpunten.”

Inderdaad is het zo dat Grol in het eerste halfuur van de wedstrijd, die mooi voetbal alleen al vanwege het stormachtige weer onmogelijk maakte, niet zichzelf was. In die fase van de wedstrijd was het Jurrian Veldhuizen van FC Trias, die de beste kans kreeg om de Winterswijkers aan een voorsprong te helpen. Maar zoals zo vaak in het voetbal valt vervolgens het doelpunt aan de andere kant. Het was de ook deze keer verrassend sterk spelende Thijs Nibbelink, die na een aanval over links de bal keihard in de linker benedenhoek schoot en daarmee Grol aan een 1-0 voorsprong hielp. Direct daarna was het Michel Kamphuis die Grol al verder op voorsprong kon zetten, maar doelman Mathijs Stortelers van FC Trias redde bekwaam. Vervolgens kwam Grol goed weg nadat de jeugdige Grolverdediger Tim Leusink zich tweemaal over verslikte in de bal. Ruststand: 1-0.

In de tweede helft had Grol het betere van het spel. Dit zeker nadat FC Trias-goalie Stortelers buiten het strafschopgebied de bal met de hand speelde. De gedesillusioneerde doelman werd door de goedleidende 19-jarige scheidsrechter O. Mentink uit Hengelo Gld. met rood van het veld verwezen en de toegekende vrije trap werd snoeihard door Grolaanvoerder Johan Houben binnen geschoten: 2-0.

Hiermee was de wedstrijd gespeeld en had Grol vervolgens nog talrijke mogelijkheden om de voorsprong verder uit te breiden naar een 4-0 of 5-0 overwinning. Met name talrijke kansen, besteed aan onder andere Wouter Rexwinkel en Mathijs Warnar (alleen voor de keeper) leverden geen verdere doelpunten op.

Vervolgprogramma Grol 1:

zondag 27 november a.s. Grol 1 - Pax 1 (aanvang: 14.30 uur),
zondag 4 december a.s. MvR 1 - Grol 1 (aanvang: 14.00 uur) en
zondag 11 december a.s. Grol 1 - GSV ’38 1 (aanvang: 14.30 uur).

Maar eerst speelt Grol dinsdag 22 november nog in de Achterhoekcup tegen AD '69 1. Thuis om 20.00 uur

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 10
Wedstrijd: s.v. Grol - FC Trias
Scheidsrechter: dhr. O. Mentink uit Hengelo (Gld)
Ruststand: 1 - 0
Eindstand: 2 - 0
Scoreverloop: 31e min. 1 - 0 Thijs Nibbelink
72e min. 2 - 0 Johan Houben
Gele kaarten: s.v. Grol: Michel Kamphuis, Johan Houben
Rode kaarten: FC Trias: Mathijs Stortelers
Opstelling Grol: Keeper: Wessel Baarslag;
Achter: Johan Houben, Bjorn te Braake, Tim Leusink en Ramon Landewers (58. Teun Pasman);
Midden: Thijs Nibbelink, Mart Zieverink en Quint Kristen (88. Jur Dieker);
Voor: Wouter Rexwinkel, Jordy Oonk (76. Mathijs Warnar) en Michel Kamphuis.
Sponsor wedstrijdbal: Steentjes Makelaardij
Team van de week: Grol JO9-6
Bijzonderheden: Grol behaalt overwinning tegen FC Trias dat momenteel getraind word door oud-trainer s.v. Grol Jos Heutinck.

Uitslagen 3e klasse C

Grol - FC Trias 2 - 0