Kuster Energy Groenlo Veel meer dan een tankstation

20-05-2021

Bron: Clubblad 1 – 2021

Door: Kyra Broshuis

De term ‘tankstation’ dekt de lading al lang niet meer. Het beeld van het tankstation waar je zo snel mogelijk weer weg wil, is niet meer. Tenminste, niet bij Energy Point, het multifunctionele energiebedrijf op de Laarberg in Groenlo. De nieuwe vestiging in Groenlo is, net als overige Energy Points, onderdeel van Kuster Energy, een echt familiebedrijf met roots in Babberich. Het bedrijf telt inmiddels 135 werknemers in twee landen en beschikt over 35 tankstations. Met de komst naar Groenlo, komt ook de s.v. Grol in beeld en onlangs sloot Kuster Energy een sponsorovereenkomst met de voetbalclub.

Gerjan Weulen Kranenbarg uit Vorden is clustermanager bij Kuster Energy. Hij komt uit een echte ondernemersfamilie en maakte vier jaar geleden de overstap naar Kuster. “Ik werk bij het mooiste bedrijf uit de regio”, vertelt hij enthousiast. “Je merkt echt overal aan dat dit een familiebedrijf is. Het is een hele warme groep mensen en dat is elke dag weer mooi om te ervaren.” Anderhalf jaar geleden startte de bouw van het multifunctionele Energy Point. “Wij kiezen er altijd heel bewust voor om zoveel mogelijk met lokale bedrijven te werken; dat hebben we bij de bouw in Groenlo ook gedaan. Wij vinden het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn en we willen uiteraard ook graag draagvlak creëren bij de omgeving. Dat contact met locale bedrijven én inwoners is een wezenlijk onderdeel van ons werk.”

Prachtige werkplekken

Commercieel directeur Jan Pieter de Wilde, 59 jaar, getrouwd en woonachtig in Terborg, maakte, na een carrière in het onderwijs, in 1992 de overstap naar het zakelijke. “Ik voel me hier als een vis in het water; wij zijn constant bezig met vernieuwing en verbetering. Tanken is een noodzakelijk kwaad en dat willen wij graag omturnen. We bieden hier in Groenlo onder andere prachtige werkplekken en ideale mogelijkheden om te vergaderen. Dat verwacht je niet van een tankstation. Het is dan ook heel mooi dat we, een half jaar na de opening, de winnaar werden van de Tankstation Challenge 2019; de vakprijs voor beste tankshop.”

De Wilde heeft nog veel plannen met het bedrijf, vooral op het gebied van duurzaamheid. “En dan hebben we het vooral over elektrische laadpunten en het waterstoftankstation in Doetinchem. Het energieverhaal gaat nog veel breder worden. Mensen kunnen in de toekomst ook gas en stroom via ons betrekken. Mensen zijn klaar met de grote energiereuzen, dat is veel te onpersoonlijk. Wij werken samen met AGEM en gaan straks ook investeren in duurzame energiebronnen. De weg naar de energietransitie is ontzettend interessant.”

De Graafschap en de s.v.Grol

Met voetbal heeft De Wilde wel iets. Zijn vader was in 1954 speler van het eerste elftal van De Graafschap. “De Achterhoek is ons erg dierbaar en vandaar dat we in 2013 sponsor zijn geworden van De Graafschap. In 2014 bestond de club 60 jaar en hebben wij een tankstation in Graafschap-kleuren geopend. We kregen daar landelijke aandacht mee. Het was heel bijzonder omdat het ook een eerbetoon was aan de spelers van het eerste uur, waaronder dus mijn vader. Dat was een prachtig moment.”

De Wilde en Weulen Kranenbarg werden ook benaderd om iets te betekenen voor de voetbalverenging in Groenlo “Wij komen uit de Achterhoek en dan ken je de Grol natuurlijk wel. We hadden al contact met Bram Corts tijdens de bouw; hij heeft met zijn werkgever Veld de koelapparatuur voor ons station geleverd. De Grol staat bekend als een energieke club en dat past natuurlijk uitstekend bij ons. We hebben al een spaaractie voor de club en dat werkt heel simpel: van elke euro die je bij ons tankt, gaat 1 cent in de spaarpot voor de Grol (www.tankenensparen.nl) en eens per kwartaal keren we dan uit. Als je dus veel komt tanken bij ons, ben je ook goed voor de vereniging. Het betekent wel dat mensen soms even moeten switchen van tankstation. Wij willen graag een maatschappelijke rol spelen in de regio omdat we de regio in stand willen houden.”

Samen met Henk Pen levert Kuster Energy 550 trainingspakken voor de jeugd van de s.v. Grol. “Prachtig om straks al die jeugdspelers met onze naam en logo op het trainingspak te zien. Het zijn onze toekomstige klanten én we dragen bij aan de leefbaarheid van de regio. Daar doen we het voor. We zijn aan het onderzoeken of we dit jaar ook een kennismakingsdag voor de jeugdleden kunnen organiseren op ons bedrijf, wellicht samen met Henk Pen. Het lijkt ons geweldig om al die spelers dan te ontmoeten!”

www.energypoint.nu