20-05-2021
Bron: Clubblad 1 – 2021
Door: Rik Gockel
Een Kip caravan op een draaiplateau voor de showroom van Henk Pen. Dat nostalgische beeld was jarenlang het visitekaartje van Haaksbergen komende vanuit de Achterhoek over de oude Twenteroute. De Kip caravan bestaat nog wel maar is niet meer zo prominent aanwezig. Daar zijn twee Achterhoekers voor verantwoordelijk: Berry Helming uit Terborg en Mark Mink uit Groenlo. Zij namen in de zomer van 2019 het familiebedrijf over en lieten een nieuwe wind waaien. En die wind waait nu ook naar s.v. Grol getuige de nieuwe sponsorovereenkomst die onlangs gesloten is.
Helming en Mink kennen elkaar al jarenlang als collega’s uit de autobranche. Bij hun oud-werkgever ligt een mooi toekomstperspectief voor hun klaar, maar ze broeden ook al een tijdje op een plan om zelf een bedrijf te starten. Mark Mink is dan al een aantal jaren bezig om campers ‘anders in de markt te zetten’. Via het in 2017 gelanceerde platform GoSharing Europe (inmiddels ‘Henk Pen Verhuur’) brengt hij huurders en verhuurders van campers bij elkaar. Later in 2018 vindt hij met Deelcamper aansluiting bij Henk Pen Campers & Caravans, zodat privépersonen samen een nieuwe camper kunnen aanschaffen. Omdat Gerard Wildenborg, de voormalig eigenaar van Henk Pen, graag een stapje terug wilde doen, ontstond een jaar later de kans het bedrijf over te nemen. “Daar heb ik wel een paar nachtjes wakker van gelegen. De drang om zelf te ondernemen won het van de vastigheid die ik bij mijn vorige werkgever had. In augustus 2019 stapte ik met Berry in een nieuw avontuur.”
Van een opknappertje naar serieuze business
De liefde voor campers en de prikkel om een eigen bedrijf te bestieren, kent z’n voedingsbodem al jaren terug. “In 2012 heb ik een half jaar met een rugzak door Australië getrokken. Ik leerde toen wat het is om zelfstandig te zijn. Ik werd minder materialistisch en besloot vanaf toen om meer vanuit mijn passie mijn leven te vervolgen. Een jaar later kocht ik een oud campertje, die ik zelf helemaal opknapte. Dat soort belangrijke ervaringen neem je mee en daar heb ik later de vruchten van geplukt.”
Henk Pen Campers & Caravans maakt flinke stappen voorwaarts. Berry en Mark verkopen zo’n 600 campers en caravans per jaar. “De omzet is nu ongeveer gelijk verdeeld, maar het aandeel campers gaat de komende jaren groeien naar 60%.” Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte campers en caravans, beschikt het bedrijf over de grootste verhuurvloot van Oost-Nederland, een online shop met 20.000 artikelen (www.allesvoormijnvakantie.nl), een reparatie- en onderhoudsafdeling en een wasstraat. Het mag duidelijk zijn dat bij Henk Pen niet alleen verkopers werken. Ze hebben onder andere automonteurs, loodgieters en schadeherstellers aan het werk. “Momenteel zijn we de winkel met camping- en caravanartikelen aan het vernieuwen. Straks kunnen we hier onze klanten ons nieuwe aanbod laten zien maar we richten ook een hoek in met technisch assortiment specifiek afgestemd op de doe-het-zelver. Daarin gaan we straks onderscheidend worden ten opzichte van andere aanbieders.”
Van bezit naar gebruik
Met deelcamper.com hebben Berry en Mark een businessmodel opgetuigd dat vooruitloopt op de maatschappelijke trend dat mensen niet meer alles hoeven te bezitten. “We bieden een concept aan waarin je met een aantal andere liefhebbers samen investeert in een camper. Wij ontzorgen door gebruiksplanning, stalling, onderhoud en verzekering te regelen. De aanschafwaarde is een stuk lager en je kunt toch het hele jaar door met je droomcamper op pad.” Mink ziet dat de traditionele doelgroep, de 50-plusser, vaak koopt. De klanten die huren of deeleigenaar worden zijn veel meer gespreid over de diverse leeftijdscategorieën.
Zelfsturing en verjonging
Hoewel de cijfers belangrijk zijn in zijn dagelijkse werk, probeert hij zoveel mogelijk de mens centraal te stellen. “We hebben inmiddels 38 mensen in dienst. Ik houd me vooral bezig met het operationele deel van de werkzaamheden en Berry met de financiën. We zitten nu in de transitie van een min of meer traditioneel familiebedrijf naar een team van mensen dat steeds meer zelfsturend wordt. We leggen de verantwoordelijkheden laag in de organisatie en hanteren een uitgebreid handboek om enerzijds onze mensen te ontwikkelen en anderzijds onze klanten in de winkel al een vakantiegevoel te geven. We zijn gek op onze mensen. Ook zijn we bezig het personeelsbestand uit te breiden met jonge mensen. We zijn een erkend leerbedrijf en bieden veel stages aan. Omdat onze klanten niet alleen maar bestaan uit 50-plussers, ook steeds meer jongeren en jonge gezinnen kiezen voor een vakantie met camper, is het goed om in je organisatie daarop te anticiperen.”
Trainingspakken voor de jeugd bij s.v. Grol
Mark heeft zelf maar heel kort gevoetbald bij s.v. Grol. “Tot de D-pupillen. Ik heb ruim 10 jaar geschaatst, dat is heel individueel en ik heb dat teamgebeuren soms best gemist”. De oud-adjudant van carnavalsvereniging De Knunnekes in 2019 ziet in Grol een amateurclub die qua organisatie en uitstraling past bij hun bedrijf. “Toen Erik Schuurmans vroeg of wij wat wilden betekenen voor s.v. Grol had ik direct het goede gevoel. Henk Pen is van origine een Twents bedrijf en we konden best wat extra naamsbekendheid in de Achterhoek gebruiken. Met die nieuwe weg ben je in 13 minuten in Groenlo. Omdat Berry uit Terborg komt en supporter van De Graafschap is, hebben we nu twee mooie clubs waar we onze naam aan verbinden.”
Mark is er trots op dat straks 550 jeugdleden met hun logo op het trainingspak rondlopen. “We gaan een langdurige samenwerking aan. We voelen ons als bedrijf maatschappelijk verantwoordelijk. Dat is één van onze kernwaarden. Dat maken we hiermee ook tastbaar.”
Ga je zelf ook op vakantie met een grote camper?
“Nee, ik ga gewoon met Lotte en onze twee kinderen in een auto en kleine vouwwagen op pad. Die vrijheid vinden we heerlijk en voor ons zelf hoeft het niet groot of luxe te zijn.”