Cursus Nacsport van start

04-09-2021

Op vrijdag 3 september is de cursus Nacsport van start gegaan.

Grol heeft al meerdere jaren Usportfor als videoopname systeem. Ruim een jaar geleden is hier verder in geinvesteerd door een betere 4-lenzen camera aan te schaffen. Het is een vaste camera op de hoofdtribune. En alle wedstrijden die op het hoofdveld worden gespeeld worden daarmee automatisch opgenomen. De nieuwe camera geeft een veel beter beeld en in combinatie met verbeterde software voor het volgen van het spel een betere kwaliteit opname. Naast livestreaming via de website, worden de opnames na afloop beschikbaar gesteld aan de trainers. Een mooie gelegenheid om de wedstrijd te analyseren en om de beelden te gebruiken bij de technische nabespreking van de wedstrijd.

Een groot deel van de selectietrainers maakt hier inmiddels gebruik van. Via Grol hebben zij daarbij tevens de mogelijkheid om Nacsport te gebruiken voor het bewerken van de beelden. Dit is een geavanceerde video-analyse tool, waarmee je heel gemakkelijk situaties kunt taggen, videoclips kunt selecteren, bewerken, samenvoegen en delen. Om de mogelijkheden van het programma verder te leren kennen, is Hans van Dijkhuizen van Nacsport twee avonden aanwezig op sportpark Den Elshof voor een uitgebreide introductiecursus. Vanuit Grol waren William Krabbenborg, Patrick te Voortwis, Jordi Huijgen en Chris Weenink hiebij aanwezig. Daarnaast waren er nog tien trainers uit de Achterhoek aanwezig om de cursus te volgen. Initiatiefnemer voor deze avond is Bjorn Koldeweij, die probeert meer van dit soort cursussen ter ondersteuning van de trainers naar de regio te halen. De trainers kunnen hier ook nog eens drie KNVB-licentiepunten mee binnenhalen, nodig om hun trainersdiploma te blijven verlengen.

Na uitleg over de verschillende schermen en mogelijkheden binnen het programma Nacsport Basicplus in combinatie met Klipdraw, moesten de cursisten zelf aan de slag. De opdracht was om een samenvatting te maken van de wedstrijd Noorwegen - Nederland. Over twee weken vindt de tweede en laatste cursusavond plaats.