In Memoriam Herman Cuppers

22-09-2022

Op vrijdag 16 september 2022 is in zijn woonplaats Südlohn (Duitsland) in alle rust overleden ons gewaardeerde en trouwe lid Herman Cuppers. Hij werd 85 jaar.

Hij groeide op in Groenlo in een groot gezin met acht kinderen. Herman werd al op 12-jarige leeftijd bekend in Groenlo als knecht van de vermaarde groenteboer Piet Legro. Jaren later ging Herman werken in de textielindustrie in toen nog West-Duitsland. Bij de firma Gebrüder Schülten bleef hij meer dan 40 jaar. Hij werkte in vele functies in dit bedrijf dat een grote bloeiperiode mee maakte. Op die manier werd Duitsland zijn tweede vaderland. Uiteindelijk heeft hij ruim 40 jaar in ‘die Heimat’ gewoond, zoals hij Duitsland zelf noemde. Op het werk leerde hij zijn tweede vrouw kennen, Marica, die in Kroatië geboren was. Uit het eerste huwelijk van Herman in Groenlo werd een dochter geboren die met haar man en twee kinderen nu in Sneek woont.

Met Marica was Herman ruim 40 jaar getrouwd. Zij hadden op enig moment een mooi woonplekje gevonden in Südlohn en in die bovenwoning hebben ze tientallen jaren gewoond. Nog niet zolang geleden verhuisden ze naar een woning met begane grond wegens de afnemende gezondheid van Herman. Elk jaar verlieten ze hun bovenwoning in de herfst en winter. Zo’n zes maanden per jaar verbleven ze in een appartement in Benidorm.

In die maanden was Herman op zondag niet te zien bij de thuiswedstrijden van Grol 1. Bij de andere thuiswedstrijden was hij er altijd, het liefst op de fiets uit Südlohn. Met zijn broer Sjaak uit Enschede waren ze vaste supporters. De laatste jaren kon Herman het lichamelijk niet meer op brengen en stond Sjaak alleen langs de lijn. En Sjaak komt nog steeds.

Herman hield van fietsen, van de natuur en was geïnteresseerd in alles wat in de maatschappij gebeurde. Hij had daar ook een mening over die anderen mochten horen.

Voor Groenlo en Grol heeft Herman nog veel meer betekend als sociaal betrokken inwoner. Hij was jarenlang lid van het bestuur van de Groenlose Kermis en andere verenigingen konden altijd een beroep op hem doen. Want Herman reed in een personenbusje, merk Volkswagen. Het busje van zijn werk waarmee hij door de week werknemers vervoerde.

Dat busje bezorgde hem eeuwige roem bij de Grol. Maar er was veel meer. Herman zette een terreincommissie op poten, werd jeugdleider en voorzitter van het jeugdbestuur. Het vervoer van de jeugdteams was in die tijd best een probleem. Vooral uitwedstrijden boven de 20 kilometer. Onder de 20 kilometer werd gewoon gefietst. Voor die verre uitwedstrijden werd wekelijks ‘het busje van Herman’ ingezet. Duizenden kilometers heeft hij met die jeugdteams gereden. De dankbaarheid van leiders en ouders was daarvoor heel groot.

Herman is zeer belangrijk geweest in de opbouw van onze jeugdafdeling. In zijn tijd heeft hij mede de basis gelegd voor de ontwikkeling van het jeugdvoetbal bij Grol. Anderen na hem hebben dit voortgezet waardoor het huidige, hoge niveau kon worden bereikt.

Hij is altijd lid gebleven -58 jaar lang- om zijn ‘clubje’ te blijven volgen. De Gouden Speld voor zijn 50 jaar lidmaatschap ontving hij in 2014.

Als ‘icoon van het jeugdvoetbal bij Grol’ werd Herman al in 1979 benoemd tot Lid van Verdienste van de Grol. Die dierbare herinnering zal bij onze vereniging altijd blijven leven.

Herman, dankjewel, danke sehr !

Er is gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren op vrijdag 23 september 2022 van 19.00-19.30 uur bij Ventura/Dela aan de Lichtenvoordseweg in Groenlo.

De crematie vindt in besloten kring plaats.

Wij wensen zijn vrouw Marica, zijn dochter en haar man en zijn beide kleinkinderen veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.