Nieuwjaarsreceptie in teken van Marveldtoernooi

06-01-2008

Op zondag 6 januari werd onder goede weersomstandigheden voor de 27e keer de Nieuwjaarsloop van de sv Grol gehouden. De organisatie , dit jaar in handen van het jeugdbestuur, kan terug zien op een geslaagd evenement. Een woord van dank aan het adres van de vele vrijwilligers is hier dan ook zeker op zijn plaats, waarbij zeker de coördinatie van jeugdbestuurslid Frans Heming niet mag worden vergeten.

’s Morgens bij de inschrijving bleek al gauw, dat het dit jaar drukker was dan voorgaande jaren. Maar dankzij de voortvarende werkwijze van Bert Franssen en Rob Stokkers, die gezamenlijk de inschrijving regelden, stonden er om half elf maar liefst 265 deelnemers aan de start. Nadat het startsein had geklonken, vertrokken de lopers vanaf het sportpark Den Elshof richting Zwolle. Op de Zwolse binnenwegen bleek al gauw, dat Christian Pillen dit jaar voor de vierde keer op rij de Nieuwjaarsloop zou gaan winnen. Met een tweede plaats voor Richard Koster en een derde voor Koen Wissink sprak gelukkig ook de wat rijpere jeugd nog een woordje mee. De korte afstand leverde wat meer strijd op. In de verschillende leeftijdscategorieën werd er met hart en ziel gestreden. Opmerkelijk feit hierbij was dat de familie Hoffman met opa Henk en kleinzoon Titus tekende voor zowel de oudste als één van de jongste deelnemers.

Na het nuttigen van een overheerlijk broodje knakworst of warm vlees was het wachten op de prijsuitreiking. Mede vanwege het feit dat er helaas een aantal niet ingeschreven lopers toch de finishlijn passeerden, leverde het officiële gedeelte enige vertraging op. Maar om 13.00 uur werd het lange wachten dan toch eindelijk beloond. Nadat de voorzitter van het jeugdbestuur op passende wijze iedereen welkom had geheten, werden alle welverdiende en door Tonny Hartman verzorgde prijzen uitgedeeld. Hierbij mag zeker de inzet van Grol B-1 en Grol F-2 vermeld worden. Zij waren de teams met de grootste deelname.

Aansluitend was het de beurt aan Grolvoorzitter Theo Huijskes. In zijn inmiddels traditionele Nieuwjaarstoespraak keek hij zowel terug als vooruit. “Nu wij met z’n allen niet alleen privé, niet alleen zakelijk, maar ook in verenigingsverband, in dit geval als leden van de sportvereniging ‘Grol’, aan het begin staan van weer een nieuw kalenderjaar, wil ik als voorzitter van deze prachtige club: de sportvereniging ‘Grol’, u allen mede namens mijn collega bestuursleden een heel gelukkig, sportief en vooral gezond Nieuwjaar toewensen”, aldus voorzitter Huijskes. “Terugblikkende op het jaar 2007, kan ik stellen dat wij als sv Grol andermaal een weliswaar erg druk, maar tegelijkertijd goed jaar achter de rug hebben.

Er zijn weer diverse belangrijke zaken gerealiseerd en tegelijkertijd nieuwe zaken in werking gezet. Een drietal zaken wil ik hier nog even benoemen en dat zijn: de viering van het 90-jarig bestaan van de club, de invoering van een nieuwe uniforme kledinglijn en de aanpak van het kunstgrasproject. Ook in 2008 blijf ik rekenen op de medewerking van u allemaal.

U mag van ons als bestuur en van mij als voorzitter in het bijzonder het nodige verwachten, maar het bestuur en ik als leider van deze club verwachten daarentegen van u veel medewerking en begrip!”.

Het officiële gedeelte werd afgesloten met een bijdrage van de commissie, die verantwoordelijk is voor de organisatie van het Internationale Marveldtoernooi. Voorzitter Ben Bomers gaf een uiteenzetting over de huidige stand van zaken met betrekking tot dit toernooi, waarna Tonny Zieverink tekende voor de loting.

De 19e editie van het Marveldtoernooi, dat dit jaar plaats vindt in het weekend van vrijdag 30 mei t/m zondag 1 juni a.s., kent in totaal vier nieuwe deelnemers. De formule van 5 Nederlandse en 7 buitenlandse teams is gehandhaafd, maar het bestuur is er in geslaagd om een nog sterker deelnemersveld dan in 2007 naar sportpark Den Elshof te halen. Het deelnemersveld kent maar liefst 7 clubs van de G-14 (de samenwerking tussen de 18 grootste en machtigste clubs in Europa), drie clubs die na de winter nog actief zijn in de Champions League en vier clubs die nog actief zijn in de UEFA-cup. Voorts is een deelnemer van een ander continent vastgelegd. De nieuwkomers zijn: Liverpool uit Engeland, Ajax Cape Town uit Zuid Afrika (satellietclub van Ajax Amsterdam), Olympique Marseille en RSC Anderlecht.  De Nederlandse deelname bestaat uit: SV Grol uit Groenlo, Ajax Amsterdam, Feyenoord Rotterdam, FC Twente / Heracles uit Enschede en PSV uit Eindhoven (winnaar Marveldtoernooi 2007). De overige buitenlandse deelname bestaat uit nog drie Europese topploegen die ook in 2007 acte de presence gaven, te weten Manchester United uit Engeland, Real Madrid uit Spanje en Bayern München uit Duitsland.

De loting voor het 19e Internationale Marveldtoernooi werd verricht door Elvio do Rosario, aanvaller van PSV Onder 15 en misschien wel het grootste talent op de Nederlandse velden. Elvio is een bekend gezicht voor de toeschouwers van het Marveldtoernooi omdat hij vorig jaar met PSV winnaar werd. Elvio werd het afgelopen Marveldtoernooi topscorer en werd terecht verkozen tot beste speler van het toernooi. De poule-indeling voor het Marveldtoernooi staat straks ongetwijfeld garant voor prachtige wedstrijden. In poule Pepsi zullen spelen:: Twente/Heracles, Ajax, Ajax Cape Town, Real Madrid, Olympique Marseille en Manchester United, terwijl in poule Orange neutral de sv Grol, PSV, Feyenoord, Bayern München, Anderlecht en Liverpool tegen elkaar strijden.

Na het officiële gedeelte werd er in het clubgebouw van de Grol nog lang nagepraat over een gezellige en in alle opzichten geslaagde dag.

Uitslagen Nieuwjaarsloop 6 januari 2008

Lange afstand algeheel:

1e Christian Pillen (Ferry Froeling bokaal)

2e Richard Koster

1e Nick Oude Luttikhuis

2e Luuk Boschker

3e Twan Nijkamp

Team met grootste deelname:

Pupillen: F2

Junioren: B1