Hoofdstuk 12 Onderscheidingen

Koninklijke Onderscheidingen

Voor de voorwaarden voor Koninklijke Onderscheidingen, in de “Orde Nederlandse Leeuw” en “Orde Oranje Nassau” wordt verwezen naar de Gemeente Oost Gelre.

Link naar website Oost Gelre met informatie K.O.

Gemeentelijke Onderscheidingen

Voor de voorwaarden voor de onderscheidingen “Ereburgerschap van de gemeente Groenlo” en “Erepenning van de gemeente Groenlo” wordt eveneens verwezen naar de gemeente Oost Gelre.

KNVB Onderscheidingen

Voor de onderscheidingen van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond wordt verwezen naar de K.N.V.B.

Link naar website K.N.V.B. Info onderscheidingen K.N.V.B.

Grol onderscheidingen

Voor de eigen onderscheidingen van de Grol zijn de volgende richtlijnen vastgesteld:

“Lid van verdienste”:

-15 à 20 jaar bijzonder actief voor de vereniging, met name met meerdere taken.

“Ere-lid”:

-20 à 25 jaar bijzonder actief voor de vereniging, waarvan minstens 10 jaar in een bestuursfunctie.

-wordt benoemd door de ledenvergadering op voorstel van bestuur.

“Ere-voorzitter”:

-20 à 25 jaar bijzonder actief voor de vereniging, waarvan minstens 15 jaar als bestuurslid, inclusief minstens 10 jaar als voorzitter van het bestuur. Daarnaast dienen in historisch perspectief enige andere verdiensten aangewezen te worden.

-wordt benoemd door de ledenvergadering op voorstel van bestuur.

“Gouden verenigingsspeld”/Beeldje "Van mens tot mens":

-50 jaar lid van de vereniging.

-wordt benoemd door het bestuur.

“Verenigingsman/vrouw van het jaar”:

-heeft zich in het algemeen en in dat jaar in het bijzonder verdienstelijk gemaakt voor de vereniging.

“Vriendschapsteken”:

-als vrijwilliger 25 jaar of langer actief in één specifieke functie of in een aantal specifieke functies achter elkaar gedurende 25 jaar of langer.

-wordt toegekend door het bestuur

Bijzondere toevoegingen: -alle onderscheidingen kunnen ook postuum toegekend worden en het bestuur en de ledenvergadering zijn bevoegd -in bijzondere gevallen af te wijken van de richtlijnen.

Link naar overzicht van alle personen van Grol die een onderscheiding hebben ontvangen