Zo Groen Als Grol

Een duurzaam en klimaat positief sportpark en sportvereniging

De werkgroep Zo Groen Als Grol is eind 2020 opgezet. Als werkgroep streven wij naar een duurzaam en klimaat positief Grol. Hierbij focussen wij ons eerst op ons mooie sportpark en sportvereniging. Maar onze ambitie reikt verder! 'Grol' staat namelijk ook voor andere verenigingen, organisaties en zelfs heel Groenlo en omgeving.

Want het is tijd om in beweging te komen! Als wij willen dat onze volgende generaties nog kunnen blijven genieten van ons sportpark en sportvereniging, dan moeten wij stappen zetten in het verduurzamen daarvan.

De aanleiding voor ons om in beweging te komen, is het steeds urgenter wordende klimaatprobleem dat wij gezamenlijk ervaren. Hieraan een steentje bijdragen als grote vereniging kan een belangrijke rol spelen binnen de lokale gemeenschap. Een tweede aanleiding is geweest dat wij samen iets bijzonders hebben meegemaakt, namelijk de succesvolle fusie tussen twee amateurvoetbalverenigingen: s.v. Grol en Grolse Boys. Deze fusie heeft clubs, leden en vrijwilligers verbonden en heeft tegelijkertijd extra financiële middelen gegenereerd voor verduurzaming. De kans ontstond op dat moment meer te doen aan het verduurzamen van ons sportpark.

Onze vier kernelementen

Met een gepassioneerd team willen wij, geladen vanuit onze overtuiging, het sportpark en onze leefgemeenschap “groener” achterlaten dan dat we het aantroffen. Samen werken wij aan dit fantastische project, dat groter is dan verduurzamen in de technische zin van het woord. Voor ons staan vier kernelementen centraal:

1. Onze omgeving bewuster maken van het klimaatprobleem

Wij willen de aanjager in onze regio zijn, die onze jeugd, de leden en de bezoekers van ons sportpark een klein beetje bewuster maakt van de gezamenlijke verantwoordelijkheid die wij hierin hebben.

2. Een voorbeeld willen zijn voor anderen (ook in de regio)

Wij willen zichtbaar een voorbeeld zijn voor andere verenigingen, bedrijven en de leefgemeenschap in het algemeen. Daarom besteden wij voldoende tijd aan communicatie en delen wij ook graag onze kennis en ervaringen met anderen.

3. Samen kom je verder!

Het project doen we samen met onze partners. Partners zijn onze leden, sponsoren, adviesorganisaties en de gemeente Oost Gelre. Wat ons allemaal verbindt, is duurzaamheid als kernwaarde.

4. “Groen is doen”

Uiteindelijk gaat het om aanpakken! En gelukkig is aanpakken onderdeel van onze Achterhoekse genen. Verduurzaming is voor ons ook breder dan alleen energieneutraal worden. Sociale duurzaamheid, circulariteit en leefbaarheid zijn voor ons ook belangrijke duurzaamheidsthema’s.

We hebben al hele mooie stappen gezet

Bewust en onbewust hebben we samen met jullie en partners al mooie stappen gezet in het verduurzamen van ons sportpark. Denk bijv. aan de nieuwe led veldverlichting, het goed scheiden van afval, het nieuw geisoleerde dak van het kleedkamergebouw, veel hergebruik van materialen van het Wilgenpark, en oude kleding die naar derde wereldlanden gaan.

En dit is pas het begin!

Omdat we deze mooie stappen al hebben gezet, is s.v. Grol in maart 2021, samen met twee andere sportverenigingen, genomineerd voor de 'De meest duurzame sportaccommodatie van het jaar 2021'. Een prijs die in het leven is geroepen door o.a. NOC*NSF en Kenniscentrum Sport & Bewegen. Met deze prijs worden sportverenigingen geïnspireerd en uitgedaagd tot het verduurzamen van hun sportaccommodatie. Voor ons is de nominatie een erg mooie waardering voor de stappen die al zijn gezet! Het maakt ons enthousiast en trots en dat geeft ons energie. We zijn duidelijk op de juiste weg, maar we willen ook benadrukken dat we er nog lang niet zijn. Onze ambities reiken ver en dat hebben wij laten omzetten in onderstaande afbeelding.

Wil jij ook bijdragen aan verduurzaming?

Wil jij je inzetten voor een energieneutraal sportpark, meedenken over de verduurzaming en zo van meerwaarde zijn voor de toekomst van onze vereniging? Of wil jij samen met jouw organisatie ons ondersteunen bij onze duurzaamheidsambitie? Dan komen wij graag met je in contact! Neem gerust contact met ons op via Hiljon te Boome: hiljon.teboome@svgrol.nl.

Houd de social kanalen en de website van onze mooie club in de gaten! Wij zullen regelmatig nieuws delen over de verduurzaming stappen die samen met jullie worden gezet.

Samenstelling van de werkgroep Zo Groen Als Grol: Bert de Hek, Barry Janssen, André Bomers, Gerton Prinsen, Gino Kleverwal, Martijn Gemmink, Sjoerd Pijnappel, Erik Schuurmans, Floris Geessinck, en Hiljon te Boome.

V.l.n.r. André Bomers, Floris Geessinck, Barry Janssen, Bert de Hek, Gino Kleverwal, Hiljon te Boome, Erik Schuurmans Gerton Prinsen, Sjoerd Pijnappel, en Martijn Gemmink